La documentació en l’educació infantil és una eina fonamental per al seguiment, l’anàlisi i la reflexió sobre els processos d’aprenentatge i desenvolupament dels infants.
A la Upetita disposem d’unes llibretes d’observacions individuals que ens permeten focalitzar la mirada. Amb l’equip educatiu ens hem marcat uns ítems amb preguntes obertes, seguint el nou decret, amb els Eixos i els sabers. És una llibreta tan elaborada que fins i tot es va compartir el mes de desembre a la trobada de direccions dels Serveis Territorials d’Educació de la Catalunya Central. En aquesta trobada també es va parlar sobre les parets que parlen i sobre la diferent tipologia de documentació que podem trobar a l’escola infantil.
A la Upetita, a part de les llibretes d’observació, també donem importància a les produccions dels infants, com poden ser les creacions que fan a l’espai artístic. El recorregut que fan amb el material divers el mostrem a les famílies en forma de petites obres d’art, petits escrits per contextualitzar una tècnica o una acció i alguna imatge del seu fill o filla amb les mans a la massa, que es diria…
També els fem fotografies amb seqüències d’aprenentatge que ens serveixen per explicar a les famílies els nostres pilars pedagògics. De vegades fem enregistraments visuals que ens permeten sortir de context i veure situacions que de vegades se’ns passen en el dia a dia. Per exemple, ens permet veure les relacions entre els infants i com es relacionen amb el material. És difícil mirar-ho tot i focalitzar la nostra atenció, així que els vídeos son una bona eina perquè no se’ns passi res i a la vegada qüestionar-nos què passa.
La documentació ens permet fer visible l’aprenentatge que estem duent a terme, no només com a resultat, sinó com el camí que hem realitzat per aconseguir-ho. També ens permet reflexionar sobre la practica educativa. Les mestres podem ser critiques sobre la nostra tasca amb l’objectiu de millorar-la. La documentació també dona veu a l’infant i el fa el centre del seu aprenentatge, tenint en compte les seves perspectives, els seus interessos i descobertes, que posem als ulls del món.
La documentació pedagògica té clars beneficis per a totes les parts implicades. Per als infants, els reforça els aprenentatges que han anat fent, els fan més significatius i els augmenta la seva autoestima, a més de fomentar el pensament crític. Per a les mestres, serveix com una eina per millorar, però també per planificar i fer un seguiment d’allò que estem fent. Ens permet reflexionar i anticipar. I no perdem de vista les famílies, que poden entendre el projecte educatiu de l’escola on porten els seus fills i filles, acostant-los a aquelles experiències que viuen. Accedir a tota aquesta documentació enforteix el vincle entre les famílies i l’escola. És com si hi haguessin estat presents. Des de la Upetita, de manera diària, poden seguir el projecte que estan fent i un cop finalitzat reben un document que explica tot el recorregut perquè en puguin parlar a casa amb els seus infants.
En resum, la documentació a l’educació infantil és molt més que un registre d’activitats: és una pràctica reflexiva i col·laborativa que transforma el procés educatiu, fent-lo més ric i significatiu per a tots els implicats.
Adriana Prades, educadora de l’escola bressol Upetita