Durant les vacances i els infants tenen la necessitat de sortir a explorar el món que els envolta. L’escola bressol es posa en “stand-by” durant unes quantes setmanes. Tenen molt de temps per experimentar, olorar, palpar i descobrir infinitat de coses noves a través de tots els sentits. Així doncs, allunyar-se una temporadeta de l’escola bressol no significa deixar d’aprendre, sinó tot el contrari, és moment d’observar altres racons del nostre meravellós planeta.

Les vacances els poden oferir una oportunitat única per al creixement i desenvolupament. Serà una manera diferent d’aprendre fora de l’aula.

Aquest període de descans de l’escola és una molt bona oportunitat d’adquirir nous coneixements i d’observar i conèixer nous colors, noves textures, nous noms d’animals, el per què de les matemàtiques, fer pastetes amb el menjar, entre moltes d’altres sensacions, i tot succeeix sense ser conscients de tot allò que estan aprenent.

Tot serà un valuós aprenentatge!

Un dia de platja i els peuets enfonsats a la sorra. Que suau està! Que calentona! Però si ha plogut de matinada… Que fresqueta!

Ja s’han posat el flotador i ara toca capbussar-se. L’aigua està freda i un petit calfred recorrerà el cos. Però, que n’arriba a estar de bona, l’aigua!

I és que, sense que ningú els expliqui res, amb el seu cos estaran experimentant milers de sensacions. Un aprenentatge indirecte, en el qual ningú no hi haurà intervingut.

Quan ja sigui cap al vespre, simplement enlairant els ulls al cel, veuran com canvia de color i a mesura que el sol s’amagui per deixar pas a la lluna, una altra sensació omplirà el seu interior. La família pot anar posant paraules a tot el que està succeint i així s’amplia el vocabulari: “avui el cel està de color taronja”, “que bonica la posta de sol”, “ara sortirà la lluna”.

També, entre la natura, podran aprendre conceptes matemàtics amb objectes naturals com pedres, branques, flors, fulles, etc, que es trobaran al camí, a les excursions i passejades familiars. Podran jugar a comptar, sumar o restar d’una manera divertida i diferent.

Descobriran també diferents espècies d’animalons, insectes, aus, petits rèptils com les sargantanes, sempre i quan estiguin en silenci, parin molta atenció i tinguin els ulls i les orelles ben oberts.

I sobretot continuaran creant vincle amb familiars (avis, tiets, cosins…), amb altres infants, amb altres persones i viure les festes majors del poble o ciutat que els ofereixen l’oportunitat de gaudiran de música, jocs, gegants, correfoc i ballarugues.

En definitiva, les vacances d’estiu són un dels millors moments per gaudir i experimentar amb tots els sentits el què ens ofereix la mare naturalesa i també el poble o la ciutat.

Laura Castaño, educadora de l’Escola Bressol Upetita